Værdigrundlag

Vores mål er at skabe så gode rammer som muligt for børnenes udvikling og trivsel, således at Solbakken kan være med til at give det enkelte barn en god og tryg hverdag!

Institutions grundlæggende børnesyn er baseret på, at vi voksne er ligeværdige med børnene. Alle børn er forskellige, og derfor har vi den holdning, at for at vi kan møde alle børn ens, skal de mødes ud fra deres forskellige behov.
Hermed er anerkendelse af barnets følelser og selvværd grundlæggende værdier for os. På denne måde tror vi på, at vi skaber gode forudsætninger for, at det enkelte barn kan udvikle sig til at blive selvstændige mennesker med højt selvværd og mod på livet.

Anerkendelse er for os:

• Et ideal, der er værd at stræbe efter.
  • Et samspil hvor barnets har ret til at have sin egen indre oplevelsesverden af følelser, tanker og meninger.
  • En grundlæggende holdning af ligeværd og respekt, som ikke er en metode men et menneskesyn.

Vi arbejder ud fra et ressourceorienteret udgangspunkt. Det betyder, at vi altid har børnenes ressourcer for øje, og tilrettelægger aktiviteter og temaer, som tager udgangspunkt i børnenes interesser og nærmeste udviklingszone.
Det skaber samtidig mulighed for, at børnene kan lade sig inspirere samt lære af de andre børn interesser og kompetencer. Alle børn er unikke og forskellige, det er vores opgave at skabe et rum, hvor der er plads til alle, og hvor børnene kan drage nytte af hinandens kompetencer. Det giver samtidig en følelse af, at være en aktiv medspiller i fællesskabet, og alle får mulighed for at bidrage med deres.
Der skal i vores praksis altid være plads til barnets perspektiv. Vi spørger altid os selv: giver det mening for børnene? Og det skal vi altid gerne kunne sige ja til.
Når man arbejder med børneperspektiv, er det vigtigt at have øje for sin rolle som voksen.
Vi er nysgerrige og deltagende sammen med børnene. Vi får øje på deres perspektiv og interesser, og vi er nysgerrige på de ting, som interesserer børnene. Vi er opmærksomme på, hvornår vi som pædagogisk personale, skal gå foran, ved siden af og bagved.

Alle pædagogiske medarbejder har for øje at være relationskompetente. Det betyder i bund og grund, at vi er bevidste om, hvor vigtig relationen til børnene er. Vi er opmærksomme på at skabe sunde og bæredygtige relationer til børnene, samt støtte op om, at barnet får ligeledes får skabt relationer til de andre børn. Vi er hele tiden til rådighed for børnene, og viser med imødekommenhed og nærvær, at vi drager omsorg for dem og vil dem det bedste.

Derudover, er vi meget opmærksomme på, at skabe livsduelige børn. Vi har et ansvar for, at klæde børnene på til de udfordringer og opgaver livet bringer.
Det gør vi ved at have et fokus på selvregulering. Vi tilbyder aktiviteter, som både skaber høj- og lav arousal. Når vi har højarousal aktiviteter, hjælper vi børnene med at bringe dem ned i arousal igen. På sigt, skal vi gerne skabe børn, som selv kan regulere sig i diverse situationer.
Det er også vigtigt, at børnene føler sig som en aktiv del af fællesskabet, og en del af den verden vi lever i.
I den forbindelse er det igen vigtigt at have øje for børnenes forskelligheder. Ved at anerkende og respektere hinanden, skaber vi også et miljø, som er rummeligt og mangfoldigt. Mangfoldighed er et utroligt vigtigt ord for os, og her i Solbakken skal der være plads til, at man kan være lige den person man vil være. Både hvad angår forældre og børn.