Søvn

Søvnpolitik

Søvn er en essentiel del af barnets hverdag, og den spiller en central rolle i barnets mulighed for udvikling og læring. Et veludhvilet barn er ofte mere modtageligt for læring og udvikling.

Vuggestue:

Meget forskning peger på, at på trods af, at børnene sover en lang middagslur i institutionen, har det ikke nogen nævneværdig negativ påvirkning på barnets nattesøvn – tværtimod. (Søren Berg, Lunds Universitet)
Derfor lader vi her i Solbakken børnene sove til de vågner.

Indtil barnet kan nøjes med en lur i løbet af dagen, følger vi nøje barnets behov og søvnrytme, hvilket kan betyde, nogle børn har behov for at sove både formiddag og eftermiddag.

Indtil børnene fylder to år, sover de enten i krybbe eller i barnevogn, ude i den friske luft.
Vi følger de retningslinjer der er for børn og søvn, hvilket bl.a. betyder, at børnene sover med sele, indtil de er to år. Derudover er det vigtigt at pointere, at vi holder ekstra tilsyn med børnene, når de sover i sele.
Fra børnene er to år, sover de middagslur på en madras nede i vores bevægelsessal.
Hvis temperaturen kommer under -10 grader, sover børnene indenfor.

Vi bruger AULA til at registrere børnenes søvn, så forældrene har en fornemmelse af, hvordan barnet har sovet her i institutionen.

Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barns søvnbehov. Vi hjælper med at støtte op, om barnets søvnbehov, og der er altid plads til, at et barn eksempelvis har behov for to lure i løbet af dagen.

Vi er altid nysgerrige på soverutinerne i hjemmet, og vi er opmærksomme på, at vi sammen med forældrene får skabt en god soverutine for barnet. Rutiner omkring barnets søvn er enormt vigtigt for, at barnet får en optimal søvn.
Hvis der er udfordringer omkring søvn, står vi altid klar med råd og vejledning omkring dette.

Som forældre kan det være enormt frustrerende, at ens børn vågner flere gange om natten. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at 3-4 opvågninger om natten er ganske normalt.

For at give et overblik over barnets søvnbehov kan i se mere i denne model:

• Nyfødte (0-3 måneder): 14–17 timer
  • Spædbørn (4-11 måneder): 12–15 timer
  • Småbørn (1-2 år): 11–14 timer
  • Førskolebørn (3-5 år): 10–13 timer

Børnehave:

I børnehaven er det meget individuelt, hvorvidt der er behov for en middagslur.

På dette stadie i barnets udvikling, vil der ofte være en proces i gang, hvor middagsluren er ved at blive udfaset.
Vi tager dog udgangspunkt i det enkelte barns behov, og aftaler med familien, hvad behovet er.
Vi er løbende opmærksomme på barnets søvnbehov, og er i dialog med familien herom.

Notat om børns søvn.pdf

Shape Created with Sketch.