Kost

Økologi, spændende smagsoplevelser og ernæringsrige måltider

I solbakken serveres hver dag solide, sunde og varierede måltider. Kost og økologi har for vores institution i mange år været i højsæde og den mad vi spiser er 95% økologisk.

Vi holder os ajour med retningslinjerne for god småbørnsnæring fra Sundhedsstyrelsen og evaluerer løbende vores kostplan, målsætning og metoder. Dette sker ved vores månedlige kostudvalgsmøder, hvor køkkenassistenten og to personalerepræsentanter deltager.

Et naturligt forhold til al salgs mad

Hos Solbakken forsøger at give bevare et naturligt forhold til al slags mad der ligger indenfor de økologiske rammer. Det vil sige, at vi eksempelvis får kanelsukker på vores risengrød.

Vi ønsker ikke, at sukker skal fylde i hverdagen og appellerer derfor også til, at I forældre medtænker dette ved fødselsdage, afslutninger m.m.
Se evt. dokument med gode ideer til, hvad I kan dele ud.

Det gode måltid

Vi ønsker at give børnene et roligt og hyggeligt måltid ved hjælp af gode vokseneksempler. Vi vægter højt, at måltidet skal være en positiv oplevelse for alle børn og en stund hvor vi får talt sammen rundt om bordet og hvor det enkelte barn har mulighed for medbestemmelse og selvhjulpenhed.

Allergener

Er dit barn allergisk overfor visse madvarer, må I medbringe en lægeattest på, hvad barnet ikke kan tåle. Maden vil blive tilberedt derefter. Er allergikosten omfattende eller dyr, må vi i enkelte tilfælde bede Jer forældre om selv at medbringe maden.